Spontaneita a vnitřní blok

predchádzajúci článok

John O’Donohue – Kniha keltské moudrosti

Na pracovišti řízeném direktivními metodami nikdy nevznikne nic nového. Vyvíjíte-li na duši nátlak, nedočkáte se žádného úspěchu. Když jsem byl v Německu, proud mého vědomí se zintenzivnil, ani na okamžik nepřestával přemýšlet. V důsledku toho se objevily problémy se spaním. Pokud pracujete fyzicky, nepotřebujete mnoho spánku. Když však máte namáhavou duševní práci, na kterou je třeba se hodně soustředit, musíte spát tolik hodin, kolik si váš organismus vyžádá. Začal jsem trpět těžkou nespavostí. Po probuzení jsem mohl pracovat asi tak hodinu, pak náhle přišla únava a pocit frustrace. Strašně nerad jsem chodil večer spát a pokaždé jsem se zoufale snažil usnout. Zkusil jsem všechno. Jednoho večera jsem se cítil obzvlášť vyčerpaný, a tehdy jsem si řekl: Musíš se smířit s tím, že už nikdy nebudeš dobře spát. Nikdy si v noci pořádně neodpočineš. Tento problém už budeš mít celý zbytek života. Zvláštní bylo, že pět minut poté, co jsem si to připustil, jsem už tvrdě spal. Během několika dalších nocí se mi můj spánkový rytmus vrátil. To, co mi bránilo spát, byla usilovná snaha usnout. Jakmile jsem se touhy po spánku vzdal, spánek přišel sám.

Když hrají na pracovišti hlavní roli vůle a intelekt, vládne zde bezduchá monotónnost. Dovolíme-li imaginaci, světlu duše, aby pracovala s námi, atmosféra na našem pracovišti se úplně změní. Ke své práci a ke svému pracovišti byste neměli mít neutrální či lhostejný vztah. Je důležité, abyste se zamýšleli nad tím, co děláte. Měli byste uvažovat o tom, zda ve své práci a na svém pracovišti můžete skutečně vyjádřit svou osobnost a projevit svůj talent. Odpovězte si na otázku, zda je zde ctěna vaše důstojnost. Pokud ne, bude možná třeba učinit některá nesnadná rozhodnutí. Prodáváte-li svou duši, nakonec si za ni nekoupíte nic víc než velmi ubohý život.

Přání vzbuzovat vždy dobrý dojem a touha po jistotě jsou pasti, do kterých se můžeme na své životní cestě snadno chytit. Lidé, které přitahují spíše extrémy, bývají zpravidla blíže takovým hodnotám, jako je vnitřní obnovení a nalezení vlastního já. Ti, kdo ve snaze vypadat za každou cenu slušněuvíznou ve fádní průměrnosti, jsou ztraceni, třebaže si to vůbec neuvědomují. Do podobné pasti mohou upadnou lidé, kteří jsou posedlí svou prací. Mnoho lidí ve světě byznysu používá pouze část svého mozku: dennodenně provádějí výhradně mechanické, strategické a taktické myšlenkové operace. Nakonec ani nedokážou myslet jinak a přistupují podobně i ke svému vnitřnímu světu. V práci mohou dosáhnout vysokého postavení, mimo své pracoviště jsou to však osamělí, nešťastní lidé. Potřeby duše nelze beztrestně potlačovat.

Hřešíte-li proti své duši, vždycky za to zaplatíte vysokou cenu. Na nespoutané vitalitě a kreativitě své vlastní duše se můžete vážně provinit i způsobem, jakým pracujete. Práce si vás zotročí a postupně ovládne vaši identitu. Jedna z nejvíce vzrušujících povídek literatury dvacátého století, Kafkova Proměna, líčí surrealistický osud navýsost pedantského a zodpovědného úředníka. Začíná zlověstnou větou: „Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal ve své posteli, že je proměněn v jakýsi obludný hmyz.“ (Přeložil Zbyněk Sekal, Primus, 1990.) V podrobném popisu neosobního systému a jeho činovníků, pojatém surrealisticky a s černým humorem, je Kafka nepřekonatelný.

John O’Donohue – Kniha keltské moudrosti

nasledujúci článok

Libuše

This entry was posted in Atla-Ra. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

