Prána a Pránájáma

Pránájáma je vědomé a volné usměrňování dechu (prána = dech, kosmická energie, ájáma = kontrolovat, regulovat), tedy kontrola dechu. Prána je životní síla a spojovacím článkem mezi hmotou, vědomím a myslí a umožňuje existenci života na hmotné úrovni. Když jste kdekoli v přírodě a jste vnímaví, můžete si všimnout světelných částic ve vzduchu, které se rychle pohybujíto je vzdušná prána. Prána však existuje i v tekutinách (moře, řeky, sliny, moč,..) a hmotě (půda, stromy, kameny, tělo,..), zkrátka utváří a proudí vším, co je stvořeno.

pranájámáV taoistické čínské tradici se používá pro pránu výraz Čchi, Thai-Čchi, Čchi-Kung, v Polynésii termín Manas, v Japonsku se používá Ki. Všechny tyto výrazy označují jediné – ovládnutí energie. Každým dechem přijímáme nejen kyslík, ale i pránu. Prána je tudíž mnohem více než jen dech. Prána je kosmická energie, síla ve vesmíru, která tvoří, uchovává i mění. Je základním prvkem života a vědomí. Prána se nachází i v potravě. Proto je tak důležité přijímat zdravou a plnohodnotnou vegetariánskou, veganskou, nejlépe však vitariánskou – živou stravu. Pránickou stravou, tedy breathariánstvím se v současnosti „živí“ již spousta lidí po celém světě. Jejím nejznámějším představitelem je Henri Monfort, který měl u nás v ČR dvě skvělé přednášky a těší se i po sedmi letech nejedení skvělému zdraví (pije jen vodu a černou kávu). Cíleným usměrňováním prány v těle můžeme zlepšit vitalitu, zbavit tělo jedů, zvýšit odolnost organismu, získat vnitřní klid, dosáhnout uvolnění i duševní čistoty.

Patandžalí, který je nazýván otcem jógy uvádí ve své Jogasútře pránájámu jako prostředek k dosažení vyšších stavů vědomí a pravidelnou praxí i jako významnou část k dosažení samádhi – Jednoty s Bohem. Hatha jóga se také zmiňuje o osmi typech pránájámy, které učiní tělo a mysl zdravé.

Plný jógový dech lze rozdělit na tři části: na dech břišní, hrudní a podklíčkový a každý z těchto dechů můžeme ještě dále dělit na přední, boční (levá a pravá strana) a zadní, tedy na čtyři kvadranty. Při plném jógovém dechu se postupuje při nádechu od břišního, přes hrudní až k podklíčkovému. U výdechu se přístupy liší. Někdy se postupuje ve stejném pořadí, tzn. že se postupuje opět od břišního k podklíčkovému, jindy je postup opačný, tzn. od podklíčkového k břišnímu. Tato nejednotnost je dána polohou těla. V leže se zpravidla vydechuje od břišní části, naopak ve vzpřímené poloze, tzn. v sedě, začínáme výdech od podklíčkové oblasti.

viac sa dozviete

TU

 

This entry was posted in Atla-Ra. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s