Eckhart Tolle-Základ úspěchu jakékoliv činnosti

V životě každého člověka přijdou období, kdy na úrovni forem povyroste. Když se snaží překonat nějaká omezení, jako například fyzickou slabost nebo nedostatek financí.

V těchto situacích musí nabýt nové vědomosti, osvojit si nové dovednosti nebo kreativně vytvořit něco zcela nového, čím sebe i ostatní obohatí, ať už se jedná o hudební skladbu nebo jiné umělecké dílo, knihu, službu, kterou poskytuje ostatním, funkci, kterou zastává, firmu nebo organizaci, kterou založil nebo přispěl k jejímu rozvoji.

Když jste přítomní, když se plně soustředíte na přítomný okamžik, Přítomnost prostoupí a promění vše, co děláte. Vaše činnost získá na kvalitě i na síle. Přítomní jste tehdy, když to, co děláte, není pouze prostředek k dosažení něčeho jiného (peněz, prestiže, vítězství atd.), ale naplňuje vás to samo o sobě. Když vám to, co děláte, přináší radost a živost. Nemůžete však být přítomní, dokud se nespřátelíte s přítomným okamžikem. To je základ úspěchu jakékoliv činnosti nezatížené negativitou. Forma znamená omezení. Nejsme tu jen proto, abychom poznali svá omezení, ale také proto, abychom duchovně rostli tím, že je budeme překračovat.

Odevzdejte se tomu, co je

Některá omezení lze překonat ve vnějším světě. Každý ale dříve či později narazí i na omezení, s nimiž se bude muset naučit žít. A ta můžete překonat jen uvnitř sebe sama. Buď vás uvězní ve sledu egoických reakcí, což budete pociťovat jako strašné neštěstí, nebo se přes ně přenesete tím, že se plně odevzdáte tomu, co je.

To je smysl jejich existence. Vědomé odevzdání vám otevře vertikální dimenzi života, jinými slovy, váš život získá hloubku. A z té hloubky se vynoří něco nekonečně cenného, co by jinak zůstalo neprojeveno. Někteří lidé, kteří se vzdali mnoha omezením, se stali léčiteli nebo duchovními učiteli. Jiní nesobecky pracují na tom, aby zmírnili lidské utrpení nebo aby pro tento svět vytvořili něco cenného. V sedmdesátých letech, když jsem studoval na cambridgeské univerzitě, jsem každý den chodil s jedním nebo dvěma přáteli na oběd do jedné kavárny. U vedlejšího stolu občas sedával muž v kolečkovém křesle, obvykle ve společnosti dalších tří až čtyř lidí. Jednoho dne seděl přímo naproti mně a já se neubránil tomu, abych si ho prohlédl. To, co jsem uviděl, mě opravdu šokovalo – byl zcela paralyzovaný. Jeho tělo bylo vyzáblé a hlavu měl neustále svěšenou. Jeden z jeho společníků se ho pokoušel krmit, ale většina z toho, co se mu snažil vpravit do úst, padala na malý tácek, který mu pod bradou přidržoval druhý pomocník. Muž připoutaný na kolečkové křeslo občas vyloudil nesrozumitelné, chroptivé zvuky a ostatní se hned pohotově naklonili k jeho ústům. To, že dokázali interpretovat, co se jim pokoušel říct, mi připadalo skoro jako zázrak. Zeptal jsem se svého přítele, jestli ho náhodou nezná.

„Jasně,“ odpověděl, „je to profesor matematiky a ti kolem něj jsou jeho studenti. Trpí neuromuskulární poruchou, která postupně paralyzuje celé jeho tělo. Lékaři mu dávají maximálně pět let. Podle mě už nic horšího ani nemůže člověka potkat.“

O pár týdnů později, když jsem odcházel ze školy, jsem ho potkal ve dveřích. Podržel jsem mu je, aby mohl projet, a naše oči se na chvíli setkaly. Překvapilo mě, jak byly jasné – zářily. Nenašel jsem v nich ani stopu po neštěstí. Hned mi došlo, že tenhle člověk přestal vzdorovat a odevzdal se plně svému osudu. O mnoho let později jsem si u stánku koupil noviny a zůstal překvapeně zírat na přední stranu, jíž dominovala jeho fotografie. Nejenže ještě žil, ale stal se jednim z nejslavnějších teoretických fyziků. Stephen Hawking. Článek pod jeho fotografií mi jen potvrdil to, co jsem uviděl v jeho očích tehdy před lety. Na otázku týkající se jeho života odpověděl (již s pomocí hlasového syntezátoru): „Co bych si mohl přát víc?“

zdroj

This entry was posted in Eckhart Tolle. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

