ZÁZRAČNÉ SNĚNÍ (2/3)

predchádzajúca časť

Západní teorie snění

Castanedovy radikální teorie o objektivitě snové reality zní extrémně většině z nás. I když Freud publikoval své epochální Interpretace snů“ již v roce 1900, většina lidí ze Západu, kteří věnují pozornost svým snům, v nich obvykle hledá jen symbolické významy. Dominantním názorem jak v teorii a výzkumu, tak v praxi, byla teorie, že sny jsou mentální zkušenosti v podivném kódu, který vyžaduje velmi důvtipné intepretace.

matr_5Podle Freuda byly sny potlačená přání, konflikty a impulsy vyvstávající z nevědomí. Pro Junga byly sny „malými tajnými vrátky psychiky“ do kolektivního nevědomí lidstva a jeho archetypální moudrosti. Zatímco Freud ve snech hledal a nacházel temná tajemství, Jungova snová symbologie poukazovala na psychické poklady, k věšteckému nevědomí, které hledá cestu jak instruovat bdící ego pomocí vizuálních obrazů a scénářů napsaných univerzálním symbolickým jazykem.

Ačkoliv Freud a Jung zavedli studium snů jako vědeckou a terapeutickou disciplínu, další výzkum začal až na konci 50. let, kdy vědci z University v Chicagu objevili REM (rapid eye movement, rychlý pohyb očí), který se u spících jedinců cyklicky opakuje několikrát za noc. Spíme-li šest až devět hodin denně, prožíváme pak fázi REM (která vždy doprovází snovou aktivitu) každých 90 minut, takže zabírá asi 25 % času našeho spánku.

Spánkové fáze REM se v průběhu noci zhušťují, takže nejvíce sníme časně zrána před probuzením. První fáze REM trvají kolem 10 minut, ty ráno trvají 40 až 60 minut. Spíme-li 7 hodin, pak se 50% REM fáze snění odehrává v posledních dvou hodinách spánku. Od objevu spojení mezi REM a sněním vypracovali vědci mnohé neurofyziologické modely snění. Od náhodných neuronových signálů do vizuálního cortexu (centra vidění), přes elektrické bombardování neuronů až po erupce acetylcholinu, mozkového neurotransmiteru. Sny jsou prý až druhotný následek automatických neurobiologických procesů a jako takové jsou vždy beze smyslu. V roce 1983 navrhli Francis Crick a Graeme Mitchison (vědci zabývající se výzkumem DNA) teorii, že sníme, abychom zapomněli. Během dne je mozková kůra přeplněna informacemi, a aby se zachovala integrita paměťových funkcí, zbytečná data musí být vymazána opačným procesem než při zapamatování – sněním.

Sníme, abychom vyčistili mysl od nechtěných a nepotřebných modů interakcí v buněčné síti. Mnozí jiní stále používají snů k terapeutickým účelům. Tvrdí, že ať už sny pocházejí z náhodných elektromagnetických či chemických impulzů, nebo jsou výsledkem emanace vědomí velkého Orla, není to důležité.

matr_6Gale Delaney, autorka několika populárních knih o snění (Living Your Dreams, Breakthrough Dreaming, Sexual Dreams), tvrdí, že sny mohou pomoci objevit klíč k řešení nějakého problému v psychice, a že není důležité, jak a kde vznikají. Naše sny jsou podle ní výsledkem jakéhosi psychického scanneru „dynamiky, původu, funkcí a důsledků postojů a přístupů toho, kdo sní. Podle Delaneyové snící mysl hovoří soukromým jazykem a používá metafor, aby pomohla psychologickému vývoji a integritě. Jakmile pochopíme, jak fungovat jako svoji vlastní snoví poradci, naše sny a jejich obrazy se mohou změnit v mocné spojence, kteří nám pomohou zlomit naše omezující limity víry a chování.

 Vědomé snění

Ať už sní mozek z jakýchkoliv příčin, dokáže být neuvěřitelně vynalézavý a tvůrčí. Dá se do těchto fantastických scénářů vstoupit? Dají se ovládat? Stephen LaBerge, pionýr výzkumu snů na Stanfordské univerzitě tvrdí, že ano. Od 70. let tvrdí, že se sny dají „vědomě prožívat (odtud název „lucid dreaming“), a že se dokonce přímo ze snu dá poslat bdícím vědcům znamení, že začíná sen. Od roku 1977 v jeho laboratoři pravidelně někdo „vědomě“ sní. Orneionauté (z řečtiny, cestovatelé ve snech) a jejich dokumentaristé, vědci, už mají společně za sebou přes 7 000 vědomých snů. Být bdělý ve snu a vědět, že se mi to jenom zdá, je z mnoha příčin velmi praktické, tvrdí LaBerge. Noční můru nebo jinou příšeru můžete přeměnit ve vrnící koťátko. Můžete měnit děj svých snů. Ve snu se můžete naučit reagovat na některé situace, které si v bdělém stavu vyzkoušet nemůžete. Ve snech získáte absolutní pocit svobody a dovednosti, které nejsou omezeny fyzikálními zákony. V roce 1980 LaBerge vyvinul ověřitelnou techniku pro vědomé snění, tzv. „mnemonic induction of lucid dreams“ (MILD). Každý se může naučit zapamatovat si své sny a vstupovat do nich.

matr7Nejprve si může třeba neustále večer co večer říkat: „Dnes v noci se mi bude něco zdát a já si to zapamatuji.A jednou se to stane. Nebo si před spaním může opakovat: „Jedna, sním. Dvě, sním. Tři, sním. Čtyři, sním.“ A tak dále až usnete, a s trochou štěstí si toho budete také vědomi.

Doplňující technika spočívá v tom, že si v průběhu dne neustále člověk opakuje otázku: „Sním? Kriticky hodnotí své situace a je pozorný k jakýmkoliv anomáliím. Je-li pak přesvědčen, že bdí, může si vymýšlet, jaké to bude, až bude snít. LaBerge věří v důvěryhodnost snových říší. Kde existují? V mysli toho, který sní. Zkušený „vědomý“ oreionaut ví, že jsou to všechno jen mentální obrazy. „Snové ego není snílek. Spíše než o snění jde o to, že je to sněno. Aktuální tvůrce snu není součást snu, jeho já spí.“

 Tibetská jóga snění

V roce 1984 se Namkhai Norbu Rinpoče, známý tibetský buddhistický učitel žijící na Západě, vydal na pouť do kláštera Tolu a k hrobu Maratiky v severním Nepálu. V 7. století se hledači duchovní cesty Padmasambhava a jeho žák Mandarava proslavili zvláštní praxí – meditacemi v jeskyních. Během nocí v Tolu měl Norbu Rinpoče sérii velmi živých snů. Ve snech obdržel od duchovních bytostí, včetně jakési Ekadžati – přímé emanace ženského božstva prvotní moudrosti Samantabhadry, instrukce. Ekadžati Norbu Rinpočeovi v sérii snů předávala pokyny o určitých rituálech, objektech iniciace a tajných textech o dosažení dlouhověkosti a nařídila mu, aby je zapsal.

matr_8Tibeťané říkají takovýmto „skrytým“, tajným Dharma textům, které existují jen v myslích duchovních bytostí, milam terma“. Jsou předávány jen osobám duchovně dokonale připraveným takovéto poselství přijmout. Pro Norbu Rinpočeho bylo branou a klíčem vědomé snění. V roce 1990, když vedl meditační seminář v Massachusetts, zažil Norbu Rinpoče další neobvyklou sérii snových poselství. Ženská bytost, kterou vnímal jako „Dákíní (nebeskou tanečnici – zvláštní druh bytosti, která předává moudrost a která existuje pouze v duchovním světě), jej naučila celé sérii kroků a postojů tanečního programu pro 36 tanečníků, včetně speciální písně, která prohlubuje stav meditace. Studenti Norbu Rinpočeho dnes „sklízejí ovoce“ těchto dvou sérií vědomých snů.

Většině z nás připadají tyto historky stejně neuvěřitelné, jako Castanedův sen o tunelech v houbě. Tibeťané však považují předání „terma“ za běžný způsob pro „milam bardo“, snovou realitu. Milam bardo je druhý ze šesti „přechodných stavů“ vědomí (bdělý stav, meditace, umírání, stav po smrti a znovuzrození).

Dnes už i na Západě známá kniha Bardo tedol (Tibetská kniha mrtvých) instruuje studenty, jak se naučit vědomě snít a jak si udržet vědomí při průchodu všemi šesti „bardy“. Pro dosažení a udržení tohoto „vědomého snění“ vyvinuli Tibeťané „snovou jógu“, kterou Namkhai Norbu popsal v knize „Dream Yoga and the Practice of Natural Light“ (Snová jóga a cvičení přirozeného světla). Rozlišujeme mezi dvěma rozdílnými kategoriemi snů, píše Norbu Rinpoče.

  • Většinou jsou to sny obvyklé, jakésikarmické stopy spojené s napětím té které osoby, jeho starostmi, řečí, energií nebo i vzpomínkami na minulé životy. Tibetští lékaři považují takové sny za diagnostické klíče v případech mentálních a psychických problémů.
  • Druhou třídou jsou sny zjevující se z čisté mysli“. Jsou to úplně běžné vědomé sny, ale také sny věštecké nebo ty, které obdržel Norbu Rinpoče. V učení tradice Dzogchen je práce se sny nejpoužívanější metodou vycházející ze základního cvičení kultivace „přirozeného světla“. Toto „přirozené světlo“, které studenti dosahují vizualizací, mentálními afirmacemi a dechovými cviky, je stav čiré bdělosti předcházející jakékoliv myšlení a vizuální vjemy.

Tento stav „plné přítomnosti moudrosti, než se vrátí k pracovní mysli“, toto „přirozené světlo“ zažívají mniši každou noc, když usnou, a každé ráno, když se probouzejí. Jediný bezpečný způsob, jak projít všechna „barda“, je být ve stavu „vědomého snění“, říkají Tibeťané. „V jistém smyslu je vše, co v životě vidíme, jako velký dlouhý sen,“ vysvětluje Norbu Rinpoče.

Svět snu je iluzorní. Jakmile to ve snu zjistíme, nezměrná energie tohoto zjištění nám pomůže odstranit překážky spojené s naším obvyklým způsobem vnímání světa. V tomto smyslu nás snová jóga vysvobozuje z našich návyků.

pokračovanie 3 časť

(c)2015 Richard Levington

(c)2015 Translation: Alhambra

http://www.matrix-2001.cz/

This entry was posted in Atla-Ra. Bookmark the permalink.

Jedna reakcia na ZÁZRAČNÉ SNĚNÍ (2/3)

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s